21 stycznia 2014

43 + niespodzianka

Zmobilizowałam się i zrobiłam listę poglądową. Miała ona zawierać wszystkie gesty, którymi potrafi posługiwać się i komunikować Ignaś, by mu ulżyć w przedszkolnym otoczeniu i zwiększyć szansę na porozumienie. Jedno mnie tylko jakoś delikatnie dotknęło stwierdzenie, i być może stąd tak długo "nie mogłam znaleźć czasu na stworzenie słownika"- gdy Pani w przedszkolu kilkakrotnie sformułowała potrzebę stworzenia takiego spisu, żeby Paniom było łatwiej... Wiem, jestem ekstremalnie skoncentrowana i zakręcona na punkcie Ignacego i każda inna perspektywa mnie drażni. Ale- koniec końców, usiadłam i przy rodzinnych konsultacjach ustaliłam, iż...

Ignaś używa 43 gesty dla zakomunikowania swoich myśli. Począwszy od kwietniowego "jeszcze", poprzez długi okres braku postępu w tym zakresie, do obecnego stanu to dla mnie imponujący wynik. Co więcej, potrafi zbudować z nich spójny i złożony komunikat, oczywiście w ramach dostępnych mu gestów. Chyba nigdy nie zapomnę zdumienia i podziwu w oczach jednej z terapeutek Centrum Bobath, na co dzień nie ćwiczących z Ignacym, ale znających nas z tzw. "korytarza", gdy ten opowiadał, a ja tłumaczyłam na nasze o planach odwiedzin u taty w pracy po obowiązkowych ćwiczeniach....

A jednak wciąż odczuwam uciążliwie ograniczenia tej metody komunikacji. Wydaje mi się, że Ignacy potrzebuje więcej gestów, bo chce powiedzieć nam dużo więcej. Nie ma niestety nawyku korzystania z obrazków w komunikacji, co znacznie utrudnia nam domyślenie się, o co mu chodzi. Do tego dochodzi problem komunikowania się w sytuacjach, gdy nie widzimy się z Ignasiem (bo np jest ciemno w pomieszczeniu, lub nocą prowadzę samochód, a on siedzi z tyłu w foteliku i próbuje coś mi, migając, powiedzieć). W takich chwilach rozdziera mnie wściekłość, za którą tak naprawdę czai się smutek i bezsilność...

Tym niemniej, jak to wyczerpująco opisała Mama Antka, ufam, że Ignaś w końcu zacznie z nami rozmawiać.

Tym bardziej, że od tygodnia wypowiada głośno i wyraźnie "nie, nie, nie"!!!!! O- tak właśnie:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz